Medellín, levensgevaarlijk? ;-)

26 mei 2014 - Medellín, Colombia

De laatste dagen op San Andres hebben we uitstapjes gemaakt naar het supermooie onbewoonde Johnny Cay Island en (om ook wat van het onderwaterleven te zien) een trip met een soort halve onderzeeër langs de koraalriffen. Die laatste trip was overigens een aanfluiting met een stel amateurs van de 1e orde, maar de meisjes vonden het fantastisch... De laatste dag nog even met een jetski tot bij dat wrak van dat grote vrachtschip (de Blue Diamond) geweest, die een paar honderd meter voor ons hotel ligt. Die ouwe drugsboot van Pablo Escobar, die in de jaren 90 in beslag is genomen, is nu een top-duikplek en fascinerend om te zien.

Na in totaal 5 dagen op dat strand kwamen we afgelopen vrijdag aan in Medellín na wederom een prima vlucht met de kleine apen. De meisjes hebben de hele vlucht geslapen. Het had die dag ongelooflijk hard geregend en gehageld in Medellín en we reden door de mist de bergkam over naar de vallei waarin de langgerekte stad ligt. Vervolgens weer 3 dagen mooi weer!

Het ziet eruit als een vallei in de Alpen, maar dan helemaal groen en met een miljoenenstad tot halverwege de omringende bergen. Ons hotel ligt aan een klein parkje Parque Lleras, wat het centrum vormt van de populaire wijk El Poblado. Het hotel (the Charley) dat de sfeer uitstraalt van een hippe nachtclub met op het dak een populaire loungebar met zwembad. hip, maar niet overdone en super vriendelijk personeel.

Op zaterdag hebben we de stad verkend: met de metro en kabelbaan over de wat armere wijken en natuurlijk Plaza Botero. Warm, veel zon en druk. We zijn met onze 2 buggies met de dames erin een ware bezienswaardigheid hier: iedereen spreekt ons aan, helpt ons met tillen (van jonge Colombianen tot zelfs een oude man, die de buggies de trappen op en af sleept op de soms wat moeilijk toegankelijke metrostations) en wijst ons de weg.

Gisteren hebben we Gina's knuffeltje kennelijk in een taxi naar de andere kant van de stad laten liggen, die we gewoon op straat hadden aangehouden bij ons hotel. Bij terugkomst bleek dat de taxichauffeur het knuffeltje helemaal had teruggebracht en had weten terug te bezorgen bij ons hotel...

Kortom: veel vooroordelen over deze stad 'van Pablo Escobar' zijn onterecht. Wij zetten de stad zelfs op een voorlopig gedeelde 2e plaats in Latijns Amerika (achter natuurlijk de vaste nr. 1: Rio de Janeiro) samen met Buenos Aires. Wij vinden Medellín fantastisch en vertrekken vandaag naar de Koffieregio op zo'n 4 uur rijden onder Medellín.